My Friends!

Friday, January 16, 2015

Urine Kaya Vitamin C, Di Mana Puncanya?

Info baru ni saya dapatkan dari blog Master Iffah Anuar http://www.ninjapah.com/2015/01/urine-kaya-vitamin-c-di-mana-puncanya.html?m=1
--------------------------------------------
Semalam agak kecoh dan riuh rendah seketika apabila, beberapa pengedar Shaklee yang pulang dari Health Talk, menyatakan bahawa:
Mematahkan pil Sustained Release(SR) Vita-C kepada dua akan menyebabkan penyerapannya kurang berkesan!
Ia adalah bercanggah dengan info dan praktikal yang diperturunkan dari zaman berzaman oleh mereka yang telah lama mengamalkan pengambilan suplemen Vitamin C.

Sustained Release Vitamin C Shaklee
Mengikut pendapat mereka:
Sewaktu demam, batuk, selesema atau kurang sihat, keperluan Vitamin C meningkat untuk membantu tubuh melawan penyakit. Apabila SR Vita-C dipatahkan kepada dua, seluruh 500mg Vita-C akan direlease kedalam tubuh pengguna. 
-> Ini jugalah yang saya pegang selama 4 tahun, bergelar pengedar Shaklee dan sering melakukannya ketika saya dalam proses untuk lebih sihat. (To be honest, memang rasa perubahan, mengapa? mungkin kerana mindset, wallahualam)

Jadi apakah sebenarnya "Sustained Release"?


Shaklee adalah pioneer dalam menggunakan teknologi SR, dimana, setiap vitamin C yang terkandung dalam SR Vita-C, diselaputi lapisan yang akan melepaskan Vitamin C tersebut secara berperingkat, iaitu 100 mg setiap jam.

Mengapa "Sustained Release" perlu untuk Vitamin C?


Seperti yang kita sedia maklum, Vitamin C adalah sejenis Vitamin larut air. Tubuh kita hanya boleh menyerap Vitamin C 100-200mg dalam masa 1 jam, selebihnya akan disingkirkan melalui air kencing. Dengan pelepasan berperingkat oleh SR, tubuh kita dapat menyerap Vitamin C dengan lebih optimum dan mengurangkan pembaziran Vitamin C melalui Urine.

Apa berlaku apabila, SR Vita-C dipatahkan 2?


Apabila kita mematahkan, atau menumbuk, kita telah memecahkan matriks yang membentuk lapisan SR. Ini mengakibatkan pelepasan Vitamin C tidak lagi berlaku secara berperingkat.  Lebihan Vitamin C yang terbebas dan tidak diserap oleh tubuh akan disingkirkan melalui urin, di sinilah berlakunya pembaziran kepada wang yang telah kita laburkan. Allahu Akhbar! Ilmu baru yang wajib saya sampaikan dan perjelaskan pada anda semua, untuk saya dan juga semua pengedar dan pengguna Shaklee SR Vita-C.

Bagaimana Saranan Scientist / Nutritionist Shaklee?


Sebaik mendapat pertanyaan dari lapangan tentang isu ini, saya terus menghubungi beberapa Nutritionist Shaklee juga President Shaklee Malaysia untuk mendapatkan penjelasan lanjut dan pemahaman yang lebih dari Scientist Shaklee di US.

Alhamdulillah, untuk keperluan harian Vitamin C kita, 500mg Vitamin C adalah mencukupi dan sekiranya kita dalam proses untuk sihat, (cth: demam, selesema, batuk) keperluan Vitamin C diperlukan sehari meningkat tetapi kadar penyerapan tubuh masih sama (atau sedikit meningkat dari 100-200mg). Cara yang efektif adalah dengan mengambil 2 biji SR Vita-C (tanpa dipatahkan) setiap 5 jam. Dengan ini, setiap jam 200 mg Vitamin C akan dilepaskan untuk penyerapan tubuh dengan lebih efektif.

Sustained Release Vitamin C Shaklee
Sekiranya anda mengambil dosage Vitamin C sehingga 500-1000mg tanpa teknologi 'Sustained Release" anda mungkin mahu pertimbangkan semula pelaburan wang anda yang bakal berakhir membazir di urin.
Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Mr Victor, President Shaklee Malaysia kerana dengan pantas telah membuat perjumpaan ringkas bersama Product Manager, Puan Celine dan Nutritionist serta telah mendapatkan pengesahan terus dari Scientist Shaklee di US. Saya harap penjelasan ini, membantu pengedar dan pengguna Shaklee untuk memastikan kita mendapat manfaat pengambilan Vitamin C dengan optimum dan tidak berlaku lagi pembaziran wang yang telah kita laburkan.

Sekiranya anda mempunyai sebarang persoalan, dan memerlukan penjelasan lanjut para nutritionist shaklee amat berbesar hati untuk membantu anda.
------------------------------------------------
Thank you Master Iffah untuk explanation yang detail ni.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Anda berminat untuk dapatkan produk Shaklee? Hubungi saya Wawa Pengedar Shaklee area Shah Alam, 011-19300290. Penghantaran (COD) area UiTM Shah Alam, Stadium Shah Alam, Plaza Alam Sentral, Seksyen 7, Seksyen 2, Padang Jawa, Jusco Bukit Raja dan kawasan Shah Alam yang berhampiran. Pos ke seluruh Malaysia.

instagram.com/wawashaklee

No comments:

Post a Comment