My Friends!

Wednesday, January 7, 2015

TIPS KURANGKAN TAKUT NAIK KAPAL TERBANG


As salam semua. Fuh lama nya tak menulis kat sini. Lama sangat bersarang blog ni since 23 December tak sempat post apa pon. Sebab balik kampong time tu, dan kebetulan banjir besar kat Kelantan. Tak sempat nak update blog bagai.

Balik hari tu naik FireFly, flight malam, dan for sure saya takut sebabnya saya ada kisah ngeri naik flight, fobia tak hilang lagi. Dulu pernah naik time hujan renyai2 dari KB. Allahu gegar dia kuat amat macam naik rollercoaster. Memang rasa cam nak mati dah time tuh. Takut tu takyah crita la. Sampai sekarang fobia lagi.

So apa yang saya buat sepanjang flight hari tu? Hihi. Saje nak share, saya dah jumpa cara untuk kurangkan rasa takut tu. Berkesan la jugak untuk flight yang goyang2 sikit. Untuk orang yang fobia cam saya ni, goyang sikit pon dah takut sangat. Apa yang saya buat? Saya dok bersila, pastuh gerak2 kan badan dan kepala sikit sambil zikir.

Kalau dah lenguh bersila (or in case seat sempit) korang angkat kaki jangan bagi kaki cecah lantai dan gerakkan kaki tu skit untuk kurangkan rasa goyang flight tu. Memang menjadi, kalau flight goyang sikit2 tu tak terasa la sebab badan kita memang dah bergerak2, macam exercise kaki pon ada. Hahaha.

Pastu kan tetiba pula kes Air Asia QZ8501 tu terhempas time saya kat kampong. Flight balik Shah Alam 4hb, berdebar tak yah cakap la, nasib naik pagi, memang awan tebal jugak time tu, tapi alhamdulillah Allah permudahkan cuaca cerah along the way dan tak gegar sangat pon.

Memang saya fobia, dan syukur juga dapat new way untuk kurangkan takut tu. Try and error je pada awalnya. Husband tengok pon dia gelak, memang tak leh dok diamla, apatah lagi tido. Hihi. Apapon sangat2 bersyukur sebab Allah permudahkan semuanya. Alhamdulillah.

☆☆☆☆☆☆☆☆

Al-Fatihah dan takziah untuk mangsa QZ8501. Moga famili mangsa diberi ketabahan yang luarbiasa. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment