My Friends!

Sunday, May 18, 2014

Duit Shaklee Tak Berkat?

[Sharing dari wall fb Master Hafsah Mardhiah]

[Duit Shaklee Tak Berkat?]

Semasa saya berseminar wiken lepas, ada seorang kenalan baru saya bertanya soal bonus Shaklee..

Katanya macam mana nak sahkan bonus Shaklee yang banyak-banyak tu berkat.. Lebih kurang begitu soalannya. Pointnya sebab dalam tu ada hasil daripada orang di bawah, downline.

Saya beritahu dia bonus Shaklee ni jelas. Tak ada yang hidden. Kalau tengok statement bonus Shaklee, jelas kiraannya dari mana datangnya bonus tersebut. Kalau ikutkan garis panduan MLM sah syariah yang diterangkan oleh UZAR, Shaklee patuhi semua syarat-syarat tersebut.

Dalam Shaklee jugak tak ada dapat duit atas angin. Register orang dapat duit, xde.. So recruit la beribu orang pun kalau tak guide, tak ajar tak dapat apa-apa jugak kalau orang tu tak gerak. Shaklee pun bagi leadership bonus sebagai upah mengajar.. bukan ambil duit bonus downline, tapi ni Shaklee bayar khas... bonus downline tak berkurang sedikit pun.

Konsepnya keberkatan tu sama jugak macam orang bekerja pejabat. Kalau gi kerja duk mengular tak buat kerja.. datang lambat, balik awal, suka skip kerja.. Tapi hujung bulan gaji masuk jugak langsung tak kurang sikit pun macam biasa.. Agak-agak berkat ke x??

Dia bertanya lagi.. Kalau downline buat sendiri, upline tak guide macam mana pulak bonusnya??

Sama tak konsepnya macam Manager kat pejabat.. dia tak guide anak buah.. Lepas tangan... Tapi dia dibayar gaji yang mahal sebab dia adalah manager yang tugasnya lead dan manage anak-anak buah di bawahnya.. Bagi saya sama jgk.

Kat mana-mana pun sama ada kerja sendiri, kerja pejabat makan gaji, atau bisnes MLM, soal keberkatan tu di mana-mana. Kita yang pilih nak menjaganya atau tidak.

Macam leader-leader Shaklee Jutawan, salah satu cara kami nak menjaga keberkatan rezeki dengan cara monitor dan touch anak cucu cicit seboleh mungkin sampai 6th level.. add dalam secret group yang semua boleh dapat ilmu yang dikongsi..

Lagi bonus yang dapat sebahagiannya dicurahkan balik dengan menaja seminar-seminar, Family Day dan trip reward.. leader habis beribu2, malah kadang-kadang mencecah belas atau puluh ribu. Tu pilihan.. Nak buat boleh, tak nak buat pun boleh kalau tak nak jaga keberkatan. Juga tak lupa dengan cara zakat dan infaq untuk penyucian harta.

Bagi saya soal keberkatan tu soal pilihan jugak.. Even kadang-kadang sistem dah jelas, patuh syariah, tapi kalau individu yang menjalankannya tak buat dengan betul, sonsang jugak jadinya kan..

Pilih pilih pilih...

P/s: Feel free untuk Like & share 

No comments:

Post a Comment