My Friends!

Friday, April 11, 2014

PENCEGAHAN Bengkak Susu dengan Lecithin

PENCEGAHAN Bengkak Susu dengan Lecithin

Lecithin telah disyorkan untuk mengelakkan kejadian bengkak susu supaya tidak berulang. Dos yang biasa disyorkan adalah 3600-4800 mg lecithin setiap hari, atau 1 kapsul (1200 miligram) 3-4 kali sehari supaya tidak berulang. Selepas seminggu atau dua, ibu boleh mengurangkan dos sekiranya keradangan berkurangan. Ibu boleh terus mengambil lecithin supaya bengkak susu tidak berulang lagi.

Lecithin adalah tambahan makanan yang sangat biasa, dan didapati secara semulajadi dalam banyak makanan lain. Tiada indikasi yang mengatakan ia tidak boleh diambil oleh ibu-ibu menyusu.

Menurut Dr Jack Newman, Lecithin mampu mengelakkan bengkak susu adalah dengan mengurangkan kepekatan susu ibu yang terhasil dan mengubah komposisi dan jenis lemak dalam susu ibu. Lecithin adalah pengemulsi : molekul phospholipid (seperti lesitin) mengandungi unsur-unsur hidrofobik dan hydrophilic, bahagian hidrofobik mempunyai tarikan kepada lemak dan minyak, dan bahagian hidrofilik mempunyai tarikan kepada air.

Kredit: Dunia Susu Ibu & Baby Center.

**Lecithin memang terbukti berkesan (InsyaAllah) untuk kurangkan bengkak susu, kerana saya telah mencubanya sendiri, dan ada customer saya yang cuba dan Alhamdulillah NO MORE bengkak susu after consume Lecithin.**

♥ Your Shaklee Independent Distributor~1052321 
♥ WAWA 011-19300290 
♥ Pengedar Sah Shaklee area UiTM Shah Alam, Unisel, MSU, I-City, Seksyen 7 Shah Alam dan kawasan berhampiran.
♥ Pos ke seluruh Malaysia 

No comments:

Post a Comment