Kisah tadi dgn customer.
Tgahri td ada customer call xsempat nk jwb, sy call balik, tnya2 rupanya dia nk beli shaklee, dan tgk balik call history rupanya dia penah call bulan lepas tnyakan set cantik. Lps tu baru cam hri tu dah borak2 ngan dia suggest set cantik, tp sbb lama dh bln lps, trus lupa.(kna mkn omega sebotol ni).
Ok nk jadikan cerita dia trus dtg umh, consult2, beli vit e, vit c, vitalea, alfalfa dan lecithin. Awalnya xsgka dia nk beli byk. Cantik je tuan kecik molek, lecturer uitm shah alam.
Then time dia nak balik (lama jgk la borak2) dia bgtau, sbnrnya ada distributor shaklee dkt area umh dia, dan dia dah call pon distributor tu lepas dia call sy, sy xjwb tu. Tapi dia mmg awlnya dh niat nk beli ngan sy. Cuma try cri alternative lain sbb sy xjwb call time tu. Then dia ckp, distributor yg jwb tu, xfriendly time cakap ngan dia.huhu. then lepas tu tiba2 sy call dia balik trus dia jadi beli dgn sy walau dia kna drive jauh skit.
Ha, nampak x kt situ (tiba2), cara cakap dan layan customer sgt2 la penting, walaupon jawab call, kena ckp lembut je, hihi. Dia plak ajar subjek marketing, dan puji cara sy layan dia bgus (kembang idung jap), sbb dia compare ngan yg distributor sorang lg tu.kesimpulannya, kiranya kalau servis tip top, jauh mana pon, org akan cari kita dan setia ngan kita.
So please layan customer elok2 ya smua, cakap mmg kena lembut, walau customer tu marah kita skalipon. Try terangkan fungsi2 produk kat diorg, sbb mmg diorang suka kalau kita explain kt diorg.
Satu lg, nk bgtau pasal rezeki. Kalau ikutkan customer ni dari bulan lepas lg call sy smpai sy sndiri lupa, sbb xsave nama dia.tp bila rezeki tu dah ditetapkan utk kita, cpt atau lmbt, tetap rezeki tu milik kita.
Cuma kita kna byk sbr dan doa dan usaha.mcm kes td, kalau lah sy xcall dia balik, agak2 dia beli x ngan sy?mgkin chances dah kurang kan, tp Sbb sy terdetik utk call (ni usaha sy) dia, so mmg btol rezeki tu milik sy stelah sy usaha utk dptkannya. Dan berkat kesabaran sy tggu sebulan lbh utk dia beli (sbnarnya dah lupa pon dia penah call, hihi) akhirnya byk RM total dia beli td.alhamdulillah
Kesabaran itu manis kan? Good night smua.
*Sy bersyukur sbb sy ni pelupa, jadi sy slalu cpt lupa kes2 customer yg tnya2 then xjadi beli, so advantage utk sy, dpt kurangkan perasaan negative dan down. Alhamdulillah. Tp kes mcm td mmg terlbh happy sbb mmg dh lupa trus awlnya td,hehe.
No comments:
Post a Comment