My Friends!

Thursday, November 13, 2014

Pahala Belanja Orang Makan

As salam semua.

Lepas tengok gambar ni kat bawah ni, terasa lagi berkobar2 nak belanja kawan2 makan. Dulu time blajar diploma, degree, master saya kedekut, jarang bena blanja kawan2 makan, mungkin la sebab saya bukan orang senang, kena jimat cermat. Tapi jahilnya time tu xtahu yang sedekah tu kunci rezeki, lagi banyak kita beri lagi banyak kita dapat.

Ada kawan baik saya dulu, dia baikkkk sangat, selalu belanja saya makan. Kalau saya xde duit dia lah yang belanja, saya dulu selalu ingat dia ada banyak duit, padahal dia anak yatim. Dia selalu juga bagitau saya duit dia xde pon, tapi dengan duit sikit tu dia boleh lagi belanja kawan2 makan.

Rupanya itu yang parents dia ajar. Saya boleh lihat, walaupon dia bagitau saya duit dia dah abes, tiba2 akan ada orang bagi duit kat dia, abang2 dia, or orang bayar hutang time dia xde duit tu. Dia xpernah mintak, tapi semuanya sebab dia suka memberi, jadi rezeki dia makin luas.

Bodoh betol saya time tu tak dapat nak paham semua tu. Now bila berjinak2 dengan shaklee dah setahun lebih baru saya sedar dan nampak semua tu. Xpe terlambat, better late than never kan? Syukur alhamdulillah Allah bagi saya peluang belajar semua ni. Kalau tak kerana saya berbisnes, mungkin saya akan kekal jahil seumur hidup, nauzubillah.

So marilah kita pakat2 rebut pahala belanja kawan2 makan. Besar pahala nya tau, disamping luaskan lagi pintu rezeki. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment